torsdag 18 januari 2007

Saker jag hatar Vol 4

För mer info klicka här. Om jag irriterar eller kränker någon med mina små hatlistor ber jag så hemskt mycket om ursäkt. Skäll på mig i så fall. Allvarligt.


Vet du vad jag hatar? Fruktslamsor i youghurten. Det är något av det absolut vidrigaste jag vet. Jag menar, hur svårt är det att mixa ihop allt till en enda slät massa utan slams? Där sitter man och äter och så plötsligt får man en gammal trådig och slemmig jordubbe i munnen och man känner hur det riktigt rycker i kräknerven. Hork... Och inte kan man pilla bort det heller. Det är liksom så finfördelat av gamla äckliga jordgubbar att det är kört. Bara att slänga skiten.


Vet du vad jag hatar? Svettig salami. Du vet, när den legat framme en stund och blir så där äckligt glansig? Och krullar sig på kanterna... Ryyyys...

Vet du vad jag hatar? Folk som står bakom mig i kassakön på ICA och kollar in mina varor. Folk som pejlar in varenda liten sak jag lägger upp på bandet. Jag hatar sånt! Sluta stirra på min mat! Ja, jag har köpt en 200 grams chokladkaka. Nej, jag ska inte äta den själv. Och även om jag ska det, så ska du skita i det! Är det förstått? Och den där chipspåsen är inte till mig. Och inte de där munkarna heller! Aaaarrrgh...


Vet du vad jag hatar? Den där smutsranden som blir kvar när man använder sopskyffel. Som i sin tur lämnar efter sig ännu en smutsrand. Som i sin tur lämnar efter sig ännu en smutsrand, och så vidare... Det spelar ingen roll hur mycket man än sopar. Jag blir tokig! Finns det inte någon uttråkad människa någonstans med någorlunda hög IQ som kan uppfinna en sopskyffel som INTE ger en gråa hår! Va?


Vet du vad jag hatar? Att jag inte är rik. Fast mest av allt hatar jag böcker som handlar om hur man blir rik. När jag ser sådana böcker i bokhandeln riktigt värker det av längtan inombords. Längtan efter att göra ett fint bokbål och dansa vilt omkring det, sjungandes Helan går. Jag vet hur man blir rik förresten. Ge ut en bok som handlar om hur man blir rik. Det finns alltid någon dåre som går på det. Ja, jädrar...


Vet du vad jag hatar? Fläckar som jag inte kan identifiera.


Den där gula fläcken på hallmattan? Det var INTE jag. Jag svär. Så. Nu glömmer vi det. Vet du vad jag hatar? Att vara godissugen en måndag och veta att om man ger efter för frestelsen är det kört. Då kan man lika gärna svulla hela veckan lång. Det värsta är bara att när man väl tagit sig igenom måndag, då vill man liksom belöna sig själv på tisdag. Och sedan är det ju kört hur som helst. Raaaaah!


Vet du vad jag hatar? Saker som försvinner bara sådär. Poff! Borta. Jag menar, finns det ett parallellt universum där man dyrkar skedar och ensamma strumpor? En Bermuda-triangel någonstans i lägenheten där enbart skedar och strumpor bara vooom! sugs in för att aldrigaldrigaldrig mer komma tillbaka? Jag dööör av nyfikenhet. Jag vill veta. Vart tar de vägen? Upplys mig, snälla. Jag brukade ha en uppsättning med 24 bestick. Den är i dagsläget reducerad till 16. För att inte tala om de x antal ensamma strumpor som ligger och skräpar i en låda och skriker efter sina respektive. Jag ser framför mig hur en liten grön marsian springer runt med en av mina prickiga och en av mina chockrosa strumpor på fötterna samt hur hans polare kastar sig på knä framför ett altare och tillber mina IKEA-skedar. Vilda spekulationer? I think not.


Vet du vad jag hatar? Personlig reklam. Jag avskyr personlig reklam. Reklam som börjar med "Hej xxx!" Vadå "Hej xxx!"? Känner ni mig? Hur vågar ni trycka dit mitt namn era überfjäskande rumpnissar!? Jag känner för att pressa ner någon i en pappersstrimlare när jag får sådan reklam. Hälften av gångerna står det dessutom fel namn. Då blir jag ännu argare. Aaaarrrghhhh... Visst, jag skulle ju kunna sätta upp en skylt på dörren. Men då skulle jag ju inte ha något att lägga i botten på soppåsen. Säga vad man vill om Yves Rocher, men nog är de kanon på att förhindra sopsås.


Vet du vad jag hatar? De där reklammänniskorna som ringer och frågar om man fått deras förbannade reklam. "Har du fått utskick från xxx?" Vem bryr sig? Är du medveten om att du just stal 30 sekunder av mitt liv? Det är 30 sekunder som jag aldrig får tillbaka. Aldrig. Nästa gång en sådan där människa ringer ska jag låtsas vara självmordsbenägen. *mutter, mutter* Jag ska nog lära dem... *mummel, mummel* Oooooo... Men vet du vad jag hatar ÄNNU mer? När jag sitter och äter och helt plötsligt börjar tänka på en massa äckliga saker. Bara sådär. Right out of the blue. Slemmiga, ruttna, stinkande saker. Som när jag äter chokladpudding. Jag kan aldrig mer äta chokladpudding. I alla fall inte sån där vanlig som man bara rör ihop. Det tar tre sekunder, sedan har min hjärna förvandlat det till något heeelt annat. Samma med havregrynsgröt och... eller, jag stoppar nog där.

Sant. Havregrynsgröt är äckligt värre. Dock inte lika äckligt som fruktslamsor i youghurt, mind you... Men ändå.

18 kommentarer:

Anonym sa...

Hahaha! You made my day! Eller natt kanske.. skitsamma, det var skitkul att läsa och jag håller sååå med om fruktslamsorna och varu-kikarna och hur man blir rik-böcker och personlig reklam och...

Det där med personlig reklam känns förresten nästan lite påträngande, lite kryper-under-skinnet-känsla. Ibland säger dem ens namn när dem ringer hem och ska packa på en en massa sakerr också *ryser av obehag*.

Anonym sa...

du har förresten inte okejat en grej Där Du Vet, och nu finns nåt mkt läskigare o mer spännande än Les Misérables att läsa där! ;) Lämna Jean Valjean en stund och frossa socialporr vetja. öööh, nu ska jag lägga mig och inte ragga läsare, ens om de är så eminenta som du.

Kerstin sa...

Jag instämmer - fyfan för havregrynsgröt :(

dddd sa...

Elin: Ja! Jag kan förstå att de skickar ut reklam... Men med mitt namn på? WTF? Kul att det finns fler nattugglor, förresten... :)
Vajlan: Ooooo... Ska kika. Jag säger ALDRIG nej till socialporr... :D
Kerstin: YUK! Havregrynsgröt är hjärnsubstans i fiberform. Eeeeeew...

Anonym sa...

Haha! På punkt no4 är jag beredd att hålla med till 100%. Mer pengar till mig!

Annie - PD sa...

Men gröt som är SÅ gott! (sagt med rösten vi alla känner igen från hemkunskapen) :D

Fröken Lund sa...

You are crazy. Crazy I say. :-)

Mel sa...

Personlig reklam? Prova ringa till ett amerikanskt hotell eller något annat service företag... "Hi Mel, how are you Mel, will that be all Mel, you have a nice day now Mel!"

Det är inte bara jobbigt, det är även jäkligt läskigt!

dddd sa...

Stina: Hahaha! Pengar är ALDRIG fel.. ;)
Annie: Risgrynsgröt rockar! Havregrynsgröt slipper jag gärna, hahaha! Min hemkunskapsfröken hatade mig. Kanske är det därför jag hatar havregrynsgröt? Hmmm... :D
Fröken Lund: Du anar inte hur rätt du har. Moahahaha!
Mel: Du har rätt. Det där lät verkligen läskigt. Som någonting ur ett Twilight Zone-avsnitt... Ryyys...

Anonym sa...

jag hatar mig själv ibland när jag äter majs. Då tänker jag att majsen ser ut som en fästing som suttig ett tag på en hund.

det är ganska äckligt faktiskt.

Anonym sa...

Ha, ha! Vi hatar exakt samma saker. :-D Utom havregrynsgröten då, för det tycker jag är ganska gott, men å andra sidan orkar jag aldrig göra det, så det spelar ingen roll.

Rosetta
nr 24601

Anonym sa...

HAHA! Älskar dina hatlistor

dddd sa...

Hedgehog-Sara: Tack. Nu kan jag aldrig mer äta majs. Men jag förtjänade det där. Faktiskt. Efter mina fina jämförelser, menar jag. Hahahaah! :D Och, ja. Det ser ut som fästingar. *ryser till*
Rosetta Sten: Du får gilla havregrynsgröt. Det är helt OK. Och vad kul att vi hatar i stereo! Det blir ju så oändligt mycket roligare då! :D
Ally: Vad kul! :)

Anonym sa...

Hahahah.

"Ge ut en bok som handlar om hur man blir rik. Det finns alltid någon dåre som går på det. Ja, jädrar..."

Så klockrent bra exempel....

Och jag har en hel PÅSE fylld av sockar som saknar maka/make.

Grrrr

dddd sa...

Vi kan tussa ihop våra singelstrumpor och se vad som händer! :D

Anonym sa...

Jag är faktiskt en av dem som kikar på andras varor på ICA, men då mest för att få inspiration och kanske kolla om det var något jag hade glömt att lägga ned i min egen korg. Typ chokladkakan.. eller.. nä.. den glömmer jag aldrig.

dddd sa...

Lindisen: Jag räknar inte dig som störande. Däremot den otäcka tanten som stirrade hånfullt på min (skräp)mat medan hon stod och småpillade på sina go green-varor. Morr...

Anonym sa...

Aaaaaahahahaha
Jag hade nästan glömt hur roligt det var att läsa din blogg.

Du skriver så träffande *aj*
Känner igen det där yoghurten och min varuvagn (har du kikat över min axel tro?)